MAINOS

Kinesioteippi ja sen hyödyt

MAINOS -

Kinesioteippaus on laajalti fysioterapiassa hyödynnetty menetelmä, jossa kinesioteippiä hyödynnetään erilaisten tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyyn ja hoitoon. Hyviä esimerkkejä kinesioteipin käyttötarkoituksista ovat esimerkiksi erilaisten kiputilojen lievittäminen, asennon korjaaminen sekä turvotuksen laskeminen.  

Kinesioteippi – miten se auttaa?

Kinesioteipin tehokkuus perustuu sen sensoriseen (aistimukseen ja tuntoaistiin perustuvaan) menetelmään. Kinesioteipin tehtävänä on vaikuttaa ihon reseptoreihin, jonka avulla sen teho yltää muun muassa lihaskalvoihin ja lihaksiin asti.  

Kinesioteipin käyttö perustuu moniin tietoihin ja tutkimuksiin, joita on saatu fysioterapian parissa suoritetuista testeistä ja havainnoista. Fysioterapeutti tai muu alan ammattilainen perustaa oikean teippaustekniikkaansa aina näihin tietoihin. Tästä syystä onkin tärkeää, että teippauksen tarkoitus on selkeä, sillä teippaustekniikka riippuu aina siitä tarkoituksesta, johon sitä halutaan hyödyntää.  

Kinesioteippi on valmistettu venyvästä ja joustavasta materiaalista, eli se hengittää ja mukautuu ihmisen liikkeeseen paremmin kuin esimerkiksi urheilussa paljon käytetty urheiluteippi. Tutkimuksissa teipin ei ole myöskään havaittu ärsyttävän ihoa.  

Kinesioteippejä löytyy markkinoilta useassa eri värissä ja kuvioissa. Nämä teipit ovat kuitenkin ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoituksiltaan täsmälleen samanlaisia, vaikka joidenkin merkkien keskuudessa on havaittu joitakin laatueroavaisuuksia. Tässä tapauksessa fysioterapeuttisi osaa kertoa sinulle paremmin, millainen teippi sopii juuri omaan tarpeeseesi.  

Teipin vaikutuksia voidaan säätää sen venytysasteella ja kutistumissuunnalla. Esimerkiksi silloin, kun teipillä halutaan myötävaikuttaa lihasten toimintaan, teippi asetetaan iholle ilman kiristystä. Jos taas teipin tarkoituksena on esimerkiksi tukea niveltä tai ehkäistä lihasten revähtämistä tai urheiluvammoja, teippiä venytetään enemmän, jolloin myös kyseisen lihaksen tai nivelen liike rajoittuu. Teippaus tulee suorittaa aina asiaa tuntevan fysioterapeutin tai muun alan ammattilaisen kanssa, koska he pystyvät keskittämään teippauksen tehon juuri sinne, missä se sitä eniten tarvitsee.  

Pidä mielessä ennen kinesioteipin käyttöönottoa

Kinesioteippiä on mahdollista käyttää myös omatoimisesti silloin, kun ymmärrät teippauksen peruskäytännöt. Jos teippausta tarvitaan usein, voit keskustella asiasta fysioterapeuttisi kanssa, jolloin tämä voi opastaa sinua asianmukaisen teippauksen käytännöissä. Normaaleissa olosuhteissa kinesioteippiä käytetään yhtäjaksoisesti noin 3–8 päivää. Se kestää hyvin myös peseytymisen ja saunomisen.  

Kinesioteippiä voidaan hyödyntää myös urheilusuorituksen parantamiseen. Lihaksia ja niveliä tukemalla teippaus voi auttaa kehoa selviämään paremmin äärimmäisen raskaista fyysisistä suorituksista. Tavallisessa liikunnassa sitä ei siis yleensä tarvita, ellei kyseessä ole sitten rasituksesta tai loukkaantumisesta johtunut vamma, jossa teippiä voidaan käyttää kudosten paranemisen edistämiseen sekä kivun ja turvotuksen laskemiseen.  

Vaikka teipin väärä sijoittaminen ei aiheutakaan haittavaikutuksia, on tärkeää, että se osataan asetella iholle juuri oikealla tavalla. Teippausta ei myöskään kannata käyttää vain varmuuden vuoksi, sillä vääränlainen teippaus ei tule hoitamaan vaivaan johtanutta alkuperäistä syytä. Lisäksi ennen teippausta on hyvä selvittää, että potilas ei kärsi liima-aineallergioista, sillä vaikka itse teippi ei aiheutakaan iholla allergisia reaktioita, sen sisältämän liiman aineosille allergiset ihmiset voivat saada siitä allergisen reaktion. Teippiä ei tulisi myöskään sijoittaa avohaavan tai rikkinäisen ihon päälle.