perjantai 21.2.2020 | 12:22
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Kouluarki on kouluarkea kaikkialla – Himankalaiset oppilaat kysyvät ja juttelevat rohkeasti, arvioi Raumankarin koulun uusi rehtori Anna-Maria Palo

Lestijoki
To 13.2.2020 klo 06:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kaisa Suomala

Jo ensimmäisellä työviikollaan Raumankarin koulun tuore rehtori Anna-Maria Palo on saanut himankalaisista lapsista ja nuorista myönteisen vaikutelman. Vaikka ensimmäiset päivät ovat paljolti taloon tutustumista, vankka kokemus koulumaailmasta saa tunnistamaan niin yhtäläisyyksiä kuin eroja koulujen välillä.

– Vaikuttaa siltä, että oppilaat haluavat olla vuorovaikutuksessa, en näe hirveästi ujostelua. Rohkeasti he kyselevät ja juttelevat, Anna-Maria Palo sanoo.

Pääasiassa koulut ovat kouluja ja koululaiset koululaisia kaikkialla.

– Ne erot, mitä on, johtuvat enemmän koulun ympäristöstä ja koosta, ja aina sattumankin vaikutuksesta.

Palo siirtyi Raumankarin koulun rehtoriksi lyhyeltä piipahdukselta teollisuuden maailmaan, henkilöstöpäällikön tehtävästä PEPT Oy:stä Kaustiselta.

– Työssä on jotain samaakin, sillä rehtori hoitaa koulussa henkilöstöasioita. Mutta se on eri maailma, erilainen työkulttuuri. Työni sisälsi hyvin paljon tilapäisen työvoiman hankkimista työmaille, lähes aina ulkomailta, hän kertoo.

– Aika pian minulle tuli kuitenkin ikävä koulua, sitä työyhteisökulttuuria johon olen tottunut.

Millainen se kulttuuri on?

Palo miettii hetken.

– Koulu on keskusteleva, pitkämielinen, sivistynyt ja yhteistyövalmis työyhteisö. Opettajainhuoneissa on yleensä auttavainen ilmapiiri, hän kuvailee.

Syntyisin Oulusta, kotoisin Kempeleestä”, Anna-Maria Palo sanoo itsestään. Opettajanuran hän aloitti ruotsin ja saksan opettajana Mäntsälän yläasteella, mutta sen jälkeen elämä vei pitkäksi aikaa pohjoiseen.

Pisimmän ajan, 23 vuotta, Palo on asunut ja työskennellyt Kajaanissa. Aluksi teknisessä oppilaitoksessa, sen jälkeen Sotkamon yläasteella, Kainuun ammattiopistossa ja kahden lukion yhdistyessä perustetussa Kajaanin lukiossa.

Hallinto- ja hankemaailmankokemustakin karttui, ESR-projektipäällikkönä ja Kainuun hallintokokeilussa lukioiden kehittämispäällikkönä.

Kajaanin jälkeen Palo on työskennellyt Rovaniemellä ja Kolarissa. Kolarin perusopetuksen rehtorin viran hän jätti muuttaessaan puolisonsa työn perässä Kokkolaan, josta hän kulkee Himangalla.

Anna-Maria Palo haluaa olla kommunikoiva, kuunteleva ja keskusteleva rehtori.

– Opetussuunnitelmassa tavoitteena on, että jokaisen lapsen pitää päästä kasvamaan täyteen mittaansa. Koulun tärkein tehtävä on tukea halua kehittyä ja antaa mahdollisuuksia kasvaa.

Tähän ei päästä pelkällä luokkahuoneopetuksella, vaan myös oppilashuollon on oltava mukana oppilaita tukemassa. Se on alue, johon rehtori haluaa kiinnittää huomiota: että oppilashuollon resurssit jaetaan oikein.

– Se on ihan sitä että mietitään, missä koulunkäynnin ohjaajat ovat, ketkä oppilaat ovat erityisopettajalla ja kuinka paljon. Haaste on, että tilanteet voivat olla hyvin äkillisiä, kun lapsen tarpeet muuttuvat.

Palo on tyytyväinen siihen, että Raumankarilla on säilytetty osa erityisopetuksesta luokkamuotoisena. Kiitosta hän antaa myös sille, että kouluyhteisö toimii hyvin yhtenäisesti.

– Ala- ja yläkoulun raja ei pistä täällä silmään, vaan koulu toimii saumattomasti.

#